De zon in een potje

De zon in een potje

Vitamine D is enorm belangrijk. Het speelt een rol in onze emoties, maar ook in onze weerstand. Vitamine D wordt in de huid aangemaakt wanneer de zon op je huid schijnt. Ook in (vette) voeding zit vitamine D. Vitamine D is één van de ADEK vitamine, de vetoplosbare vitamine. In Nederland wordt door het consultatiebureau extra vitamine D geadviseerd voor kinderen tussen de 0 en 4 jaar. Geschat wordt dat de helft van de Nederlanders rondloopt met een vitamine D tekort.

Nu de dagen alweer een stuk korter worden en de UV kracht in zonnestralen afneemt maakt ons lichaam niet zoveel vitamine D aan als in de zomer. In de zomer is vitamine D aanmaken soms ook een probleem, omdat insmeren met zonnebrand steeds meer gedaan wordt. Op een zonnige dag in de winter is de zon krachtig genoeg tussen 11.00 en 15.00 om je huid vitamine D aan te laten maken. Alleen wie zit er nou (dagelijks) in de zon tussen die tijd, en dan ook nog met voldoende huidoppervlak om daadwerkelijk genoeg vitamine D aan te maken. Dus in Nederland is er tussen oktober en maart eigenlijk onvoldoende krachtig zonlicht om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine D te komen. Vitamine D kan worden opgeslagen in het lichaam, maar zonder nieuwe lading wordt die opslag snel uitgeput.

In voeding is vitamine D te vinden in vetten zoals braad(boter) en margarine, omdat het daar in toegevoegd is. Vette vis, eieren en vlees bevatten ook vitamine D, maar de grootste bron van vitamine D is de zon! Je kunt niet gemakkelijk zoveel vitamine D eten, als de zon jouw huid kan laten maken.

Waar is vitamine D goed voor?

De bekendste voordelen van een goed vitamine D gehalte zijn een goede opname van calcium en fosfaat. Dat zorgt er dan weer voor dat je botten en tanden sterk worden en blijven. Een normaal vitamine D gehalte zorgt voor minder kans op botontkalking en op latere leeftijd broze botten.

Minder bekende voordelen van vitamine D zijn er ook. Ik vond een onderzoek uit 1928, wat aangeeft dat vitamine D gunstige effecten heeft op het gebit van kinderen. Kinderen met een dieet met voldoende vitamine D hadden minder gaatjes dan kinderen die een dieet zonder vitamine D hadden. Ook zagen de onderzoekers een verharding en ommekeer in de ontwikkeling van de gaatjes van de vitamine D groep. Bij de groep kinderen die geen extra voeding met vitamine D kreeg werden de gaatjes juist zachter. Hoewel de methodes die gebruikt worden niet erg wetenschappelijk overkomen is het wel interessant om te lezen, zeker met de wetenschap van nu.

Andere onderzoeken

Ook vond ik interessante onderzoeken over tekort aan vitamine D en pijnbeleving. Dit onderzoek onderzocht mensen met pijn en stelt dat mensen met vitamine D tekort baat hebben bij de toevoeging van een supplement, omdat het de pijn vermindert. Een ander onderzoek liet ook verbeterde effecten zien op pijn, slaap, sociaal functioneren, vitaliteit en pijnbeleving. In dit onderzoek werden ‘maar’ 38 veteranen onderzocht, maar was er toch een bewezen effect, zelfs zonder andere interventies! Ik heb nog een ander onderzoek gelezen en daarin kwam ook naar voren dat als mensen vitamine D krijgen (en dan ook echt veel, 4000-25000 eenheden) ze minder pijn ervaren en minder rescue medicatie nodig hebben. Rescue medicatie wordt vaak voorgeschreven voor mensen die aanvallen van pijn hebben wat echt niet te houden is.

Vitamine D supplementen

Er is in drogisterijen een scala een vitamine D supplementen te krijgen. Het ene merk preekt nog beter te zijn dan het andere merk. Ook de hoeveelheid vitamine D verschilt, soms kun je 10UG kopen, soms wel  50UG of meer.

Voor kinderen zijn er vaak speciale supplementen, zoals druppels vitamine D met de juiste dosering. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, dus dat kan. Toch zitten er vaak ingrediënten in die je misschien liever laat staan en blijkt het helemaal geen olie te zijn! Veel van deze ‘kindervarianten’ zijn hetzelfde qua ingrediënten. Ik plak hier een ingrediëntenlijst van een huismerk vitamine druppels voor kinderen.

K. Vat Vitamine D druppels voor kinderen

Suiker, water, emulgator (polysorbaat 80), aroma (sinaasappel), vitamine, conserveermiddelen (natriumbenzoaat, kaliumsorbaat), voedingszuur (citroenzuur), zuurteregelaar (natriumhydroxide).

 

Ben ik nou gek?

De meeste van deze vitamine D varianten schrijven 6-10 druppels per dag voor van dit goedje. Als ik kijk naar de ingrediënten denk ik; Ja, dat snap ik als de werkzame stof pas het vijfde ingrediënt is. Ingrediënten staan altijd op volgorde van hoeveelheid op de lijst, het ingrediënt met de meeste hoeveelheid vooraan. En dat is in dit geval: SUIKER! Ja, verrassing, je denkt dat je vitamine D geeft, maar eigenlijk geef je meer suiker dan vitamine. Water staat op nummer twee en een emulgator, die ik zo beter bekijk, staat op nummer drie. Dus als het standaard advies volgt geef je elke dag suiker, water, iets om de boel te mengen en, oja, vitamine D.

De emulgator polysorbaat 80 is omstreden, maar nog toegestaan. In dierenproeven is deze stof bewezen schadelijk voor de darmen. In muizenproeven zorgt het voor verhoogde ontstekingswaarden, veranderde darmflora en darmkanker. In dit onderzoek werd het drinkwater van muizen vervuild met 1 procent Polysorbaat 80. In 13 weken ontwikkelde er tumoren en veranderde de hele darmen van de muizen. Dat middel wordt gebruikt als emulgator van vitamine. Ik hoop binnenenkort Polysorbaat 80 nog eens in de spotlight te zetten, want die is goed slecht.

De vitamine D die in de meeste supplementen wordt gebruik is gewonnen uit wolvet van schapen. Dat maakt zo’n supplement voor mij nog minder aantrekkelijk en is daarnaast dan ook niet vegan. Voor het winnen van deze vorm van vitamine D wordt de wol gekookt, het vet gescheiden, daaruit alcoholen gewonnen en bestraald met UV licht om de vitamine D te activeren. Okee, geef mij dan maar dat kwartiertje in volle zon of een bakje om te kotsen.

Andere variant

Sinds september is er in de webshop van Young Living vitamine D te krijgen. Deze is gewonnen uit korstmos en is dus wel vegan. Het is een smelttablet en ook geschikt voor kinderen. De dosering is 25mcg en dat is 500% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Van vitamine D wordt geschat dat ongeveer 80% opgenomen, dus je krijgt 400% binnen. In de onderzoeken die ik eerder noemde waren de doseringen nog veel hoger met alleen maar positieve effecten en geen bijwerkingen. Deze variant bevat geen synthetische conserveermiddelen. Het hoofdbestanddeel is mannitol, een grondstof gewonnen uit mos (of zeewier) wat een natuurlijke zoetstof is. Daarnaast is het supplement verrijkt met essential oils om de opname nog meer te verbeteren. Meer informatie kun je hier vinden.

Kies bewust je vitamines!

Sanne

Geef een reactie